Georges Méliès era un mag il·lusionista francès que es va veure
captivat per les possibilitats de les càmeres fotogràfiques en els espectacles
de màgia. És considerat l’inventor dels efectes especials, i moltes de les
seves gravacions originals, antigament donades per perdudes, s’han pogut
recuperar gràcies a la Química.
Els avenços científics i tecnològics van poder fer possible la invenció del
cinema a partir de la fotografia. Els germans Lumière varen ser dels primers en aconseguir dotar de realitat a
les imatges en moviment (el famós ensurt del públic del cinema al creure que el
tren que “sortia” de la pantalla els atropellaria), ja que originalment les
cintes de cinema estaven fetes de paper: un material molt fràgil que feia que
els fotogrames es veiessin a “salts” i a trossos.
Per aquestes raons, al segle XIX, es va passar del paper al cel·luloide, que no és altra cosa que
el nom comercial del nitrat de cel·lulosa (sintetitzat per primer cop l’any
1845 per Christian Schönbein) acondicionat
per a fotografia o cinema. Es tracta d’un material molt flexible i alhora
resistent a la humitat i a les tensions, no obstant, es tracta d’un material
molt inflamable, fet que provocava grans riscos d’incendi a les sales on es
guardava i manipulava la cinta de vídeo.
El cel·luloide es tracta d’un polímer
que s’ha emprat per a una gran diversitat de camps: per a explosions, com a
propalant en els motors dels coets, per a fotografia i pintura, i per al
cinema, on es va utilitzar fins al 1940, que se’l va substituït per altres
compostos, com ara: triacetat de cel·lulosa i poliester.
La degradació del nitrat de cel·lulosa, a causa de la desnitratització
(desaparició de nitrats), dels suports cinematogràfics es fa present amb la edat
de cada pel·lícula. Dominant aquesta degradació espoden intentar restaurar les
cintes antigues (com en el cas de les del genial Méliès)!!!
Per saber – ne més:
- Vídeo d’elaboració de nitrat de cel·lulosa: http://www.youtube.com/watch?v=U8ANe3yvvUc
No hay comentarios:
Publicar un comentario