Quan un objecte es desplaça per un fluid s’obre camí a través d’aquest i fa
que el fluid es desplaci al seu voltant.
Una ala d’un avió en l’aire es desplaça a través de l’aire (el qual és un
fluid) obrint – se camí a través d’aquest. L’aire es desplaça per sobre i per
sota de l’ala. La forma de l’ala afavoreix que l‘aire desplaçat per amunt vagi
a major velocitat que el desplaçat cap avall.
En aquest punt intervé el fenomen físic conegut amb el nom d’Efecte Venturi: quan l’aire va a major
velocitat disminueix la pressió que aquest exerceix i quan es desplaça a menor
velocitat la pressió augmenta. Com que la pressió es defineix com la força per
unitat de superfície, es conclou que si augmenta la pressió, augmenta la força,
i si disminueix la pressió també ho farà la força.
Per tant, retornant a l’ala d’un avió, l’aire que passa per sota l’ala
exerceix una força ascendent
superior a la força descendent que exerceix l’aire que passa per sobre de l’ala.
Com més gran sigui la superfície de l’ala, major serà la força d’empenta
(ascendent) de l’aire que circula per sota de l’ala (per això les ales dels
avions són tan grans).
Ara bé, l’efecte Venturi no és suficient per a explicar la sustentació aèria.
Tal i com s’ha dit abans, és la forma de
l’ala la responsable de que l’aire circuli a major velocitat per la part
superior de l’ala i a menor per la part inferior. El Principi de Bernouilli és el que regeix aquest fet; segons aquest
principi físic l’aire adquireix major velocitat al passar per la regió convexa de l’ala d’un avió.
Per tant, és la forma de l’ala la que fa que l’avió s’enlairi.
Per saber - ne més:
- Llibre: 100 preguntes de Física. Autor: Jordi Mazon Bueso. Editorial: Cossetània.
No hay comentarios:
Publicar un comentario